tirsdag 17. januar 2012

Samtaler, terapi og bevissthet

Ny tirsdag - og da står nye samtaler på planen!

..litt skremmende å tenke på, men jeg hadde i grunn nesten helt glemt hvor slitsomt det kan være med disse samtalene.. Jeg blir jo aldeles og helt pumpa etterpå, hjernen går sakte og ordene blir borte.

Jeg føler meg trøtt rett og slett! Trøtt, tom og sliten. Jeg liker ideen og det praktiske i å samle avtalene og få ting "unnagjort" samme dag, i stedet for å spre det ut over hele uka. Samtidig ser jeg jo at det noen ganger kan bli litt over middels slitsomt å ha to samtaler, som går på meg og min gjøre og laden - a little soulseaching - på samme dag.

I dag ble det, "hell i uhell", bare en samtale. Dagens samtale ble en liten tur i å planlegge og forberede seg psykisk til møter som gjelder MEG. I tillegg snakket vi mye om dette med å ikke påta seg for mye på en gang, si nei til ting - og gi slipp på ting. Alt er ikke mitt ansvar; verken mitt ansvar å få ting gjort eller å passe på at andre gjør ting. Vi snakket om å forberede seg på overgangene og kaoset som kan oppstå når jeg endrer retning.. Vi snakket om dette med ikke hele tiden å søke noe nytt - og at det ser ut til å være et mønster i at det er lettere å søke noe nytt enn å reparere det som allerede er. Det være seg jobb, skole, praktiske ting eller venner...

Jeg tror neppe jeg er alene om å tenke at det er lettere å reparere andre enn seg selv - eller at det er lettere å finne på nye ting i stedet for å fikse tingene som ikke virker. Utfordringen ligger vel heller i at det for meg kan bli altoverskyggende problemer, at jeg hyperfokuserer på det.. tvang.. og at jeg i prosessen ødelegger både for meg selv og de rundt meg.. arbeidssituasjoen eller et vennskap.. *sukk*

Mine nye dagbok!
Så ja, når jeg tenker på det og tatt i betraktning av hvilke ting vi "rørte" ved i dag, så er det kanskje ikke så rart at jeg er litt sliten i hodet.. Tenker det skal bli greit med en rolig ettermiddag og halvannen time i kveld på Kurs for klassekontakter og et HELT annet fokus - og få tankene over på noe helt annet!

I tilretteleggingsdepartementet fikk jeg i forrige uke tips om å kjøpe meg en dagbok. Ikke en vanlig kalender eller en "ungdomsdagbok" - men en voksendagbok med en side for hver dag (med dato på). I denne lager jeg avtaler med meg selv om at jeg skal ringe noen, sende mail, skrive brev eller lignende - et forsøk på å ansvarlig gjøre meg selv i forhold til ting jeg MÅ gjøre og forhåpentligvis da faktisk få gjort det. ;) I tillegg skriver jeg inn alt mulig jeg bør eller skal huske, ingen flere løse lapper eller notater på tre forskjellige blokker!

Sitat for dagen:
"Det gjelder å ha mot til å være den man er, og ikke miste motet fordi man er den man er."
(Salon Gahlin)

Ingen kommentarer: