torsdag 24. april 2008

Perfeksjonist!

Torsdag 24. april 2008

Hva er definisjonen på en perfeksjonist? Ordboken sier "en person som vil oppnå det fullkomne". En person som vil oppnå det perfekte, det såkalte perfekte som ikke finnes.

"Alle" vet at det perfekte ikke finnes, mange drømmer om det perfekte og en del jobber målrettet gjennom hele livet for å oppnå det perfekte. "Det perfekte" synes å være et subjektivt uttrykk - det som er perfekt for deg, er ikke nødvendigvis det som er det perfekte for meg. Alle setter vi oss våre egne mål, vi bærer på våre egne drømmer om hva vi ønsker å oppnå her i livet, hvor vi tenker at "der, akkurat der, skal jeg være fornøyd med livet mitt".

Det pussige er.. jeg tror at mange av oss setter så høye krav til oss selv, til livet vårt, familien og vennene, at vi ikke registrerer at mange av våre mål og drømmer allerede er nådd og innfridd. Du vet; de aller første drømmene, de ønskene du bærer med deg helt innerst inne fra du tråkket verden med små barneføtter. Mål, ønsker og drømmer forandres uten tvil underveis i livet, justeres og endres, men innerst tror jeg mange av de opprinnelige ideene fortsatt ligger der.. og venter på å bli oppfylt. Kanskje har man glemt hva de egentlig var.. og registererte ikke at barndommens håp og drømmer er oppfylt.. Dermed fortsetter man denne endeløse jakten på oppfyllelse - og det perfekte.


Så hva drømte jeg om den gangen..
En kjæreste som elsket meg for akkurat den jeg er.
Minimum to vakre, trygge og selvstendige barn.
Et stort hus med en stor hage.
Trygghet, også økonomisk.
Gode venner som er glad i meg for meg, uten å stille krav.
Muligheten til å reise og oppleve ting.
En god utdannelse og en trygg, sikker jobb.
..og at jeg skulle like meg selv og slappe av i mitt eget selskap.


I de små mørke øyeblikkene når jeg raser rundt her og rydder som en gal.. irriterer meg over at alt ikke er perfekt ryddet når huset skal vaskes.. at jeg ikke er ferdig med ting når jeg skulle.. at jeg ikke klarer å følge opp alt og alle slik jeg "burde" ha gjort.. så virker alt dette så fjernt.

Stor var min undring, da jeg tok meg tid til å stoppe opp, tid til å titte ut av fengslet jeg trodde jeg hadde stengt meg selv inne i, og se at jeg faktisk har nådd de aller, aller fleste av mine opprinnelige drømmer og håp.. at jeg er på et godt sted i livet..

Hva er det perfekte?
Det perfekte er å nyte det du har, å nyte livet her og nå, gleder deg over det du HAR oppnådd og vær takknemlig for at man har muligheten til å sette seg NYE drømmer og mål - til å strekke seg selv etter nye høyder, etter nye "perfekter"!

Jeg er neppe ferdig klekket, men...
I made it so far!!!


Ingen kommentarer: